10 kroků na cestě z úzkostného cyklu

9. srpna 2016 v 11:30 | Elena |  O psychoterapii
Pod vlivem zkušeností z předchozího transitu (kompromis na bráně 47), kdy jsem se dva měsíce potácela v úzkostech a fyzické slabosti, chci uvést deset kroků, které mi pomohly vystoupit z úzkostného kruhu. Jedná se o deset veskrze praktických tipů, které doporučuji všem, kteří se momentálně trápí v úzkostech, depresi a jiných neurotických poruchách. Vyzkoušejte:-)





1. Přijměte svou úzkost. První a nejzásadnější krok je přijetí vlastní úzkosti. Úzkost není vaším nepřítelem, ale je velmi pravděpodobně autentickou reakcí na různé hrozby, kterých se obáváme. Jedná se často o existenciální úzkost z nemoci, smrti, konečnosti, osamění nebo ztráty smyslu. Ačkoliv často nevíme, proč se bojíme, pokusme se vystopovat tento druh úzkosti v hloubce našeho strachu a přijmout, že nemáme kontrolu nad těmito hrozbami. Praktickým nástrojem k přijetí úzkosti je například rituál přijetí, jak ho doporučuje Jan Zahradník Havelka. Postup k jeho provádění najdete zde: https://www.youtube.com/watch?v=CyBBhIpGOH8 . Mně se osvědčilo provádět ho minimálně třikrát denně a vždy ho měřit, jak je uvedeno ve videu. Procento přijetí si zapisujte na papír. Během jednoho měsíce uvidíte, jak skóre narůstá a jde ruku v ruce s vaším lepšícím se stavem nálady a s dalšími změnami, které budou probíhat souběžně. Přijetí úzkosti totiž uvolní cestu k proměně vaší osobnosti, kterou potřebujete projít.


2. Každý den se věnujte svému vnitřnímu dítěti. Já jsem prováděla dvě návštěvy denně, z toho jedna proběhla večer ve sprše. Na rozhovor s dítětem je třeba mít klid a samotu. Dítě samo řekne, jak se cítí a co potřebuje. Důležité je nejen dítě vyslechnout, ale také podpořit jako milující dospělý spojenec. To v praxi znamená vyslechnout své pocity a potřeby a pak říct sama sobě pár hezkých konejšivých slov, pohladit se nebo obejmout. Dvakrát denně 5 minut obvykle stačí. Dítě potřebuje nutně vaši lásku jako druh citové výživy. Obvykle je značně podvýživené , neboť mělo celý život citový hlad. Proto nešetřete svou náklonností, ale zároveň mu necpěte péči násilím, pokud ji zrovna nehce. Budete-li vnímat své pocity, ucítíte, kdy musíte s dítětem mluvit, kdy vás tahá za rukáv..


3. Ventilujte své emoce. V době většího propadu, tenze a tendenci k pláči si umožněte vyventilovat v klidu a o samotě své emoce. Pokud to nejde hned, odložte to na nejbližší dobu, kdy budete mít prostor a potom plačte, křičte, nadávejte- cokoliv je třeba. Tyto katarze jsou potřebné jen občas a trvají do půl hodiny. V kontaktu s druhými se učte asertvinímu jednání, abyste v sobě nehromadili další potlačené emoce. Výborná je např. kniha Asertivitou proti stresu.


4. Podnikejte aktivní kroky vedoucí k relaxaci a zlepšení nálady - běžte si zaběhat, zacvičte si, pusťte si před spaním meditaci (spousta je jich na youtube), poslechněte si relaxační hudbu, vyspěte se, pusťte si hezký film, dejte si koupel, lehněte si v parku a koukejte do zeleného- cokoliv je vám příjemné. Snažte se zbytečně se necyklit v negativních myšlenkách a obavách. Je dobré věnovat se své úzkosti, ale nesetrvávat v ní pořád. Negace mají tendenci se cyklit a nabalovat, až z vás udělají bezmocnou oběť, uzlíček nervů rochnící se ve svém utrpení.


5. Nenechte se trpět příliš. Pokud je vám hodně špatně, berte to jako přechodný stav. Při velkých potížích si vezměte kozlíkové kapky, bachovky proti úzkosti a pokud je hodně zle, tak sáhněte po chemii. Nevyčítejte si to jako selhání a dál pracujte na svém uzdravení. Nenechat se trpět zbytečně je aktem sebelásky.


6. Tlučte na nebeskou bránu. Chtějte se uzdravit. Důvěřujte sami sobě a Vesmíru, že vás navede na cestě k uzdravení.


7. Praktikujte vděčnost. Vynikající je postupovat např. podle knihy Kouzlo od Rhondy Byrne, kde je uveden 28- denní program nácviku vděčnosti. Podle mých zkušeností již v polovině programu vzniká celkem stabilní mentální návyk projevovat vděčnost, který velmi podstatně zlepšuje to, jak se cítíte.


8. Nedělejte překotná rozhodnutí ve snaze rychle se zbavit potíží. Nedávejte výpovědi, nepalte mosty, neutíkejte. V době krize se věnujte sobě a vytvořte si prostor pro práci na sobě. Objektivní okolnosti, které vás stresují, řešte pokud to jde. Pokud řešení nemáte nebo je příliš těžké, vyčkejte.


9. Neterorizujte se vlastními myšlenkami. Musíte rozlišit, kdy se negacemi potřebujete zabývat a kdy se jen terorizujete svými obavami a negativním myšlením. V druhém případě toto myšlení včas zarazte a změnte. Já si například představím žluté růže. Vymyslete si vlastní příjemný symbol, kterým zarazíte svůj zvyk myslet negativně a pak se cítit špatně.


10. Dopřejte si dost času k uzdravení. Úzkost a deprese není rýma, kterou překonáte za týden, počítejte s postupným uzdravováním a změnami ve svém myšlení a chování. Změny, kterých docílíte, rozhodně za to stojí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama